Tuesday, February 11, 2014

Microsoft: împărtit în trei companii separate!

Prima mea vizită la Microsoft a fost în 1982, când era încă găzduit într-o clădire din cărămidă rosie în Bellevue, Washington si avea mai putin de 100 de angajati, dacă memoria nu-mi face feste. Puteai umbla pe holuri si dadeai peste Bill Gates, sau peste co-fondatorul Microsoft Paul Allen precum si alti directori de top .

Industria de astăzi a PC-ului datorează mult companiei Microsoft  si rolul companiei, unul de  conducere in ansamblu, în industria noastră, a fost enorm. Dar Redmond se confruntă cu provocări de cand computerele au pornit la drum, "mobile", iar celebrele "vaci de muls", ca Windows, nu mai sunt ce erau altadata. Ca urmare, era clar că societatea trebuia sa-si schimbe ideologiile si conducerea pe piata, si inca de sus in jos cat mai urgent. Mai important este faptul că are nevoie sa se reconstruiasca pe sine pentru o lume IT, care este cu mult diferită fata de cea pe care am cunoscut-o în ultimii mai bine de 30 de ani .

Alegerea lui Satya Nadella ca noul CEO al Microsoft este de importanta majora pentru reproiectarea aceastei companii pioniera in software-ul mondial. Acest lucru subliniază că "board-ul" Microsoft întelege că viitorul companiei se află în afaceri si in întreprinzatori, si că au cautat un lider care i-ar putea mentine în miscare pe acest segment tot mai mare de afaceri . Microsoft este deja un jucător puternic în servere, cloud si software-ul pentru IT, reprezentând două treimi din veniturile companiei. Dar trebuie să inoveze în acest segment pentru a rămâne o companie relevanta.

Satya Nadella
Pe de altă parte, lumea PC-ul nu va mai fi niciodată din nou o piată în crestere. Cererea pentru PC-uri a scăzut cu 10 la sută anul trecut si, desi putem prevedea unele cresteri in cererea de PC-uri în următorii 1-2 ani, datorită "ratei de refresh" in IT , începând cu acest an, rămâne sigur doar faptul că cererea va rămâne stabilă, la aproximativ 280-300 milioane de unitati pe an si, cel mai probabil, va continua să scadă în importantă în următorii cinci ani, în special pe pietele de consum general.
Unde Microsoft este cu adevărat contestat ca lider, este piata mobila, în cazul în care cresterea de smartphone-uri si tablete continuă să fie puternică. Concurenta de la Apple iOS si Android de la Google, care domină împreună pietele de telefonie mobilă, face foarte dificila pentru Windows Phone Microsoft si Nokia de a obtine un avantaj vizibil. Chiar daca smartphone-urile si tabletele ajung si in domeniul afacerilor prin BYOD, rolul dispozitivelor mobile si mai ales cresterea cererii din partea consumatorilor au prins Microsoft pe picior gresit, ei fiind încă în faza de "recuperare".

Cu acestea în minte, mai jos va voi arata ceea ce cred eu că trebuie să facă Microsoft  în următorii doi ani.
  

3 Divizii Separate


In termen de 18 luni cred că societatea trebuie să fie defalcata în trei divizii distincte sau, eventual, companii separate. O divizie ar trebui să fie axata pe IT, intreprinderi, afaceri si software-ul pentru Cloud, precum si sisteme de operare centrate pe afaceri si servicii. Cea de a doua divizie sau companie trebuie să se concentreze în primul rând pe telefonia mobila, care include smartphone-uri si tablete de consum si alte materiale portabile. A treia companie ar trebui să fie axata pe divertisment si jocuri si ar include Xbox, Smart TV si tot ce tine de living-room.

Microsoft IT & Enterprise

În ceea ce priveste compania pentru  IT, acest grup ar avea statutul de locomotiva pentru tot software-ul Microsoft catre Cloud, stabilizand sistemele de operare pentru PC-uri, inovand tot ceea ce tine de software-ul de tip server si stabilirea unui set de software ca si solutie/serviciu în primul rând pentru întreprinderi si IMM-uri. O vad chiar si ca achizitionarea unei organizatii/companii de servicii dedicate pentru a îmbunătăti serviciile sale actuale de software si pentru o continua consultantă practică in sprijinul beneficiarilor. Acest grup va fi responsabil de evolutia sistemului de operare pentru Windows pentru întreprinderi, consumatori, si educatie, precum si pentru Office 365, dar cu deplina cunostintă că PC-ul ca un vehicul pentru sistemul de operare nu va mai fi din nou pe o piată în crestere.

Windows Mobile

Divizia de telefonie mobilă sau compania respectiva ar fi singurul responsabil pentru smartphone-uri si tablete de consum. Cum face Google cu Chrome si Apple cu iOS, care au sisteme de operare distincte pentru PC si mobil, acest grup ar trebui să redimensioneze Windows Mobile OS pentru utilizarea pe tablete si de a optimiza acest sistem de operare pentru diferite ecrane, expandand dimensiunea în loc de a încerca să comprime un sistem de operare pentru PC pentru fi utilizat pe ecrane mobile mai mici. Cu toate acestea, chiar dacă va face acest lucru, compania respectiva va avea nevoie sa rezolve o problemă uriasă la sistemul Windows mai ales când vine vorba de aplicatiile software compatibile. Windows Mobile OS si Windows 8.1 nu vor avea succesul aplicatiilor software iOS si Android de azi. Acest lucru pune Microsoft intr-un dezavantaj competitiv imens . Eu cred că acest grup trebuie să-si muste limbasi sa găseasca o modalitate de a aduce aplicatiile Android în Windows Phone, oferindu-si astfel o sansă de a concura cu Apple, Google si partenerii lor.
Există diferite moduri de a face acest lucru, desi solutiile Bluestacks  pentru software Android pe PC sunt cele mai bune pe care le-am testat până în prezent. Desigur, achizitionarea de catre Microsoft a Nokia ar fi un moment critic pentru această diviziune si hardware-ul său, care ar putea rula si softul Android si softul Windows Phone. Acest grup ar putea, de asemenea, să se implice în dispozitive usor de purtat, si orice alte componente hardware si software mobile bazate pe cererile pe care piata deja le promite.

Microsoft Entertainment

Divizia sau compania pentru Entertainment ar fi extrem de concentrata pe consumator si va urmări constant livingul acestuia. Noul Xbox One serveste deja drept un top set pentru servicii de streaming OTT (Over The Top), cum ar fi Hulu sau Netflix , precum si livrare de jocuri, dar Microsoft ar putea si ar trebui să extindă rolul său ca un set-top box , în camera de zi si sa aduca mai aproape de consumator diverse servicii online, cum ar fi motorul de cautare Bing si viitoarele aplicatii Cloud pentru consumul zilnic si personal. Aceasta divizie ar putea da lovitura în cazul în care ar cumpărat Roku TV (streaming service) si l-ar integra nu numai în Xbox One dar ar putea împinge tehnologia si mai departe. Daca ar obtine Roku Box si tehnologia respectiva ar fi integrata în televizoarele viitoare - impreuna cu tehnologia Xbox, am obtine aplicatiile, serviciile si software-ul Microsoft la noi în casă, intr-un singur aparat, la o singura telecomanda. Acest grup de aplicatii intr-un tot unitar ar putea fi legat de hardware-ul locuintei pentru a supraveghea si activitatea tuturor serviciilor de consum care ne ajuta traiul zilnic (gaz, curent, apa, etc.)

Cred că cele de mai sus reprezinta o vedere destul de simplistă a modului în care Microsoft ar trebui să procedeze la asigurarea viitorului său (si al nostru totodata), dar a face toate acestea sub o singură umbrelă Microsoft este putin probabil să fie viabil. Prin crearea a trei divizii distincte sau setarea lor ca societăti separate, fiecare ar avea un set clar de obiective si roluri cu un accent mai puternic, oferindu-le astfel mai mult de o sansă de a concura, mai ales împotriva Apple, Google si Samsung . Nu am nici o idee daca acest nou CEO va merge pe această cale, dar eu cred că, dacă Microsoft nu fac ceva drastic in sensul celor aratate mai sus, afacerile Microsoft vor continua să scadă si relevanta sa în viitor, în special pe pietele de consum, va fi pusa in mod serios sub semnul întrebării.

By Tim Bajarin 

No comments:

Post a Comment